Den velkendte lune østjyde fik en weekend på det jævne, til første afdeling af Formel 5 mesterskabet. Som de andre i klassen startede Niels-Ejnars weekend med frustrationer over en fuldstændig uforståelig bulletin fra DASU’s banesportsudvalg, der pålagde Formel 5 klassen at køre med en restriktor, således at de ikke kunne køre for stærkt i forhold til den nye klasse Formel 4. Noget der ikke fandt sympati hos Rytteriets førstekører. 

Men uagtet den noget frustrerende indledning på weekenden, var Niels-Ejnar klar alligevel. Han havde støvet af og pudset på bilen, og der var også købt nye dæk, så alt var klar til en weekend i det midtjyske – med masser af fart. Og trods begrænsningerne, så kom der da lidt fart på. Og ganske som ventet lagde #49 sig lige midt i feltet og tog de hårde kampe med de nye håbefulde talenter. De måtte kæmpe hårdt for at få lov at komme forbi den hvide RAY GR08. I tidtagningen satte Niels-Ejnar 6. hurtigste tid. Og da han ikke følte at alt var optimalt, var næsen sat op efter en højere placering. 

Første heat blev dog en kamp om at holde startplaceringen. For på 2. omgang var Niels-Ejnar så uheldig at blive involveret i en påkørsel for enden af langsiden. Det resulterede i at han røg 2 placeringer tilbage. Han kæmpede gennem hele heatet for at komme frem i feltet, og fik til sidst hevet en P6 i land. Bataljen med den anden kører, blev klaret på bedste vis, med en god snak og et afsluttende håndtryk. 

Heat 2 var igen en hård kamp for den blå mand. Han fik en rigtig dårlig start, og befandt sig pludselig på P9. Ikke hvad der var forventet af heatet. Men Niels-Ejnar er kendt for at kunne tage arbejdshandskerne på, og med de sædvanligt stabile tider, fik han sig langsomt kæmpet tilbage til udgangspunktet. Som sådan var bilen perfekt, men der skulle lige justeres lidt i fokus omkring starten, og så gjaldt det ellers om at holde sig ude af problemer. Så skulle den være der.

Heat 3 var ikke engang en omgang gammel, da saftycar blev indsat. Og det betød desværre at alle igen blev samlet. Både Formel 4 og Formel 5 biler, var blandet i en stor gruppe, og det gav nogle store udfordringer. Overhalingerne blev noget problematiske med de langsomste Formel 4 biler, der ikke lige gav plads. Derfor blev Niels-Ejnar fanget i klumpen der kæmpede om de bagerste placeringer. Det resulterede desværre i en skuffende P9 i det sidste heat. Og derfor er målet også klart – der skal fart på og der skal fokuseres på at mange af de nye kørere ikke kender banen. Og med Niels-Ejnars store erfaring, skal det nok give pote.