Back to Top

Serien

Formel Ford er den eneste klasse for specialbyggede formel racere, som kører om et Danmarksmesterskab udskrevet af Dansk Automobil Sports Union og Danmark Idrætsforbung og er dermed et officielt DIF Danmarksmesterskab. Mesterskabet afvikles normalt over syv til otte løbsweekender. Kørerne i kampen om Danmarksmesterskabet for Formel Ford deltager i racerbiler, der er både specialbyggede til motorsport, men samtidig er økonomisk overkommelige at anskaffe og vedligeholde.

Løbsserien
Formel Ford afvikles over otte løbsweekender, hvor der hver gang køres op til 3 heats.
Points til Formel Ford tildeles efter hvert heat, og der gives points til de 10 første efter pointskalaen 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. I det samlede regnskab vil en kører kunne fjerne de 3 dårligste heats (for eksempel heats som kørere ikke deltog i eller udgik fra, dog ikke heats hvor en kører er blevet udelukket).

Løbsafvikling
Lørdag afvikles der dels en fri træning, dels en tidtagning, hvor en kørers bedste tid bestemmer startopstillingen til første heat. Startopstillingen til andet heat bestemmes efter de individuelle omgangstider, som kørerne opnår under første heat. Startopstillingen til det tredje heat afgøres ligeledes af de individuelle omgangstider, som kørerne opnår under det andet heat.
Første heat køres enten lørdag eftermiddag eller søndag formiddag, mens andet heat og tredje heat køres søndag.

Præmiepulje
Gennem årene har Ford og Dansk Automobil Sports Union udsat forskellige præmiepuljer i klassen. Dette varierer fra sæson til sæson.

Kørere
Deltagerne i Formel Ford omfatter et bredt spektrum af kørere. Der er dem, som har deltaget i klassen i mange år, eller som har erfaring fra en lang række klasser i dansk bilsport.
Men der er også mange, som efter en succesfuld karriere i karting bruger Formel Ford som næste trin på stigen på vej mod en professionel karriere i dansk og international motorsport.

Bilerne
I Formel Ford anvendes der udelukkende racerbiler, der er specialfremstillet til konkurrencekørsel. Bilerne er bygget af specialvirksomheder med et rørrammechassis, hvor der lige akkurat er plads til køreren, motoren og gearkassen.

Bilener skal enten anvende den “originale” Formel Ford “Kent”motor, Fords “Zetec” motor på 1.800 cm3 eller den nyere Ford “Duratec” motor på 1.600 cm3, der dog må tunes af individuelle tunere efter et nærmere specificeret reglement.