Back to Top

Budgetter

Der er ikke sådan noget som et fast budget i motorsport. Den fleksibilitet, Formel Ford tilbyder i valg af chassiset, motor leverandør og antallet testdage betyder, at der kan være en forholdsvis stor forskel i budgetterne. Følgende omkostninger er rent vejledende, men kan hjælpe dig med din planlægning. Alle omkostninger plus moms.

Komplet chassis (nyt) fra: 250.000,- (hertil skal der lægges motorindbygningskit til cirka 45.000,-).
Motor fra: cirka 35.000,-
Dog kan der mange stedet findes langt billigere brugte biler. Konkurrencedygtige og køreklare Duratec biler kan findes til omkring 100.000,-.
Anmeldelse til løb og/eller testdage: Mellem 3000,- og 4.000,- per løb
Indskrivningsgebyr: 3.000,-
Reservedele per løb/testdag (bremser, olie og andre småting): 2.000,-
Brændstof per løb/testdag: 400,-
Slick/wets dæk (komplet sæt): 5.700,- (begrænsning på 4 dæk per løbsweekend)
Team omkostninger:
– 1 x mekaniker/ingeniør,
– 1 x hjælper
– Overnatning & rejseudgifter.
– Lokaler, lastbil(varebil/trailer), racerbil og udstyr.

Et budget hos de etablerede teams er normalt et sted mellem 250.000,- og 500.000,-. Dette er afhængig selvfølgelig af hvilket team du vælger og faktorer såsom antallet af personel i teamet, deres faciliteter og tidligere succes, dit testprogram, forsikring og alder og specifikation(og alder) af bil og motor. Det kan her nævnes at igennem de sidste 20 år has vinderen af mesterskabet blot i 2 tilfælde vundet mesterskabet i en helt ny bil.

Det kan betale sig at tale med en række teams for at finde den pakke som passer netop til dig i dit budget. De teams der øjeblikket er involveret i det danske Formel Ford mesterskab kan findes andetsteds på siden. Selvfølgelig er der andre velansete og dygtige teams, men ingen vil kende Formel Ford-serien så godt som disse.

Udover at vælge at købe sig ind hos et team er de selvfølgelig også muligheden for at drive sit eget team, både hvis ambitionerne ikke er Formel 1 men også hvis budgettet ikke rækker til en plads hos et top team. Formel Ford har lavet en artikel omkring dette, den kan du læse om her.

Har du yderligere spørgsmål er du altid velkommen til at kontakte til Formel Ford klasserepræsentanten (link)!