I den forgangne weekend var den danske Formel Ford-serie på sit første udlandsbesøg i denne sæson. Det var på Sturup Raceway i Sverige, men i den kommende weekend bliver det atter på dansk grund, at der skal kæmpes om point til mesterskabet i den klasse, der gennem tiden har sendt flest danske talenter mod toppen.
Stedet er Ring Djursland. Danmarks ældste racerbane, hvor fårene virkelig bliver skilt fra bukkene. Banen er måske den korteste i årets Formel Ford-mesterskab. Til gengæld er den en af de sværeste og mest udfordrende. Godt nok har den to langsider, men det er svingene, som virkelig kommer til at sætte kørerne på prøvelser.
”Jeg synes, at den er superfed, for selv om den kun har fire sving, så giver højdeforskellen dig et kæmpesug i maven. Den er som en karrusel at køre på,” siger Elliot Winther, Roskilde. ”Man bliver nødt til at knibe sig i armen og holde på, når man kører ud over bakken. Når du kan mærke, at bilen er helt ude på grænsen, er det helt fedt.”
”Det er en sjov bane, og der er et godt flow hele vejen rundt. Den kan jeg godt lide,” lyder vurderingen fra Jesper Egebart, Børkop, som fører i kampen om mesterskabet.
Men hvem kommer til at være med fremme på Ring Djursland? Er det den regerende mester eller en af hans mange udfordrere?
”Jeg tror, at Elliot kommer til at køre hurtigt, fordi han har prøvet banen før,” vurderer Jesper Egebart. ”Det er ikke en bane, man kører hurtigt på første gang. De nye kørere vil nok få det svært. Men det er en bane, jeg har det godt med, så jeg satser på at vinde.”
”Sidste gang jeg kørt på Ring Djursland havde jeg også god fart på, så jeg regner stærkt med en podieplads,” siger Elliot Winther og stopper op. ”Nej, jeg regner da med en sejr.”
En markant del af feltet ved weekendens mesterskabsafdeling – som tæller ikke mindre end tre løb – har ikke tidligere kørt på Ring Djursland. Men de er fortrøstningsfulde.
”Det er ikke første gang, at jeg skal køre på en ny bane i en ny bil,” siger Jacob Nørtoft, Vemmelev. ”Det har været mere eller mindre det samme til de første løb, men jeg har set nogle on-board videoer fra banen som forberedelse, og når vi har 20 minutters træning og 20 minutters tidtagning før løbet, tager jeg det stille og roligt.”
”Banen ser sjov ud. Den ser ikke så køreteknisk svær ud, men der er et sving, hvor man skal have tiltro til bilen.”
Fotograf: Henning Smed.