Efter fem års pause kom der i denne sæson atter gang i Formel Ford-klassen på de svenske baner, hvor der også er blevet kørt to afdelinger sammen med den danske serie. Og der er flere kørere på vej til alle tiders største formelbilsklasse, og det har fået det svenske bilsportsforbundet til at bakke op om klassen.
”Formel Ford ser vi som et godt alternativ på en formelbilsklasse i den umiddelbare fremtid. Dels er de brugte biler rimeligt billige at købe, dels er driftsomkostningerne forholdsvis lave,” siger Claes Elofsson, der ordførende i det svenske bilsportsforbund.
Formel Ford er kendt for sine enkle konstruktioner med rørrammechassiser, standardbaserede motorer og manglen på vinger.
”Det gør, at der findes begrænsede indstillingsmuligheder, hvilket gør, at kørerens evner bag rattet er vigtigere end teamets kendskab til at indstille på bilen, når det gælder resultater,” siger Peggen Andersson, som har været initiativtager for genskabelsen af en svensk Formel Ford-klasse.
Der er planer om fem afdelinger i den svenske Formel Ford Cup anno 2013. En af disse afdelinger forventes at blive afviklet som et NEZ-mesterskab, mens de øvrige afdelinger køres sammen med de danske og svenske serier.
”Vi forventer, at et eller to af løbene på de danske baner til næste år, også vil tælle til den svenske serie,” siger klasserepræsentant Alex Frederichsen.
Fotograf: Henning Smed.