Man mangler ord – Niels-Ejnar Rytter

En fuldstændig grotesk og meningsløs dom sendte Niels-Ejnars raceweekend til tælling. En tidstagning og et enkelt heat fik han lov til at køre, inden dommertårnet på underlig vis diskvalificerede ham, med en begrundelse ingen i hele depotet kunne forstå.

Det var ikke kun i teltet hos Niels-Ejnar Rytter at man undrede sig over dommertårnets udelukkelse af hele arrangementet. Der var ikke forståelse at finde nogetsteds i hele depotområdet. Klassens “grand old man” – sportens gentleman var blevet udelukket med begrundelsen at han ikke havde fulgt en officials anvisninger, og for at have modtaget hjælp udenfor banen. Den sidste del, gav naturligvis udelukkelse fra det heat hvori Niels-Ejnar modtog hjælp. Ingen problemer der. 

Men Niels-Ejnar blev udelukket fra hele weekenden. Og forløbet der førte op til dommen, var noget grotesk. I forbindelse med et uheld fra en anden kører, blev Niels-Ejnar ramt af vragdele fra den forulykkede bil, hvilket betød en punktering. Uheldet skete ved indgangen til opløbslangsiden, og derfor valgte Niels-Ejnar at trække bilen ind til siden, lige efter udkørslen til pitten. I pitten stod hans mekanikere og så til, og da der pga uheldet, var blevet sat safetycar på banen, blev det tilladt at man kunne hente bilen baglæns ind i pitten. Det gjorde man. Og med chaufføren siddende i bilen skiftede man hjul. Dette betød at en official gav sig til at diskutere med mekanikerne om rigtigheden heraf. 

Alt imens sad Niels-Ejnar uvidende i bilen og kunne af gode grunde ikke høre eller se noget af diskussionen. På forespørgsel fra mekanikeren om man måtte sende ham på banen igen, fik man beskeden at man kunne jo prøve. Det gjorde man så, og ved udkørsel fra pitlane, blev Niels-Ejnar vinket frem for grønt lys. Han gennemførte heatet, men blev altså efterfølgende udelukket fra hele weekenden. Begrundelsen at Niels-Ejnar ikke havde fulgt en officials anvisning virker på flere måder underlig. 

På den ene side, kan man sige at han på ingen måde havde forvoldt skade eller gene for nogen. Ejheller havde han haft en dårlig opførsel. Og på den anden måde, havde Niels-Ejnar ikke modtaget direkte besked om at han ikke måtte køre på banen igen. Og alle indenfor motorsport ved, at der er meget kaos i pitten, og at reglerne derfor er, at man skal modtage klare tegn, enten ved lyssignaler eller flag, for man kan ikke forvente at en kører kan høre samtaler, når hjelmen er på. Det er nøjagtig derfor at disse regler er indført. Men Niels-Ejnar modtog aldrig signaler for at han ikke måtte køre på banen, tværtimod fik han grønt lys og håndsignal fra den yderste official i pitten. Derfor kørte han naturligvis ud igen.

Uagtet at diskussionen mellem mekanikere og official i pitten er udlagt på to forskellige måder, så var der ikke noget klart signal der forhindrede Niels-Ejnar i at tro at han var i god tro. Man kan så tale for at det var en fejl at der ikke blev givet et rødt lys, eller et flag, der stoppede ham ved udkørslen. Og med den fejl in mente, og det faktum, at der ikke var opstået farlig situation, eller at Niels-Ejnar ikke havde haft dårlig opførsel, burde man fra løbsledelsens side have ladet ham køre resten af weekenden. Udelukkelsen fra heatet, for at modtage hjælp fra pitten er helt efter bogen – men det er udelukkelsen fra hele weekenden på ingen måde. 

Det er en beslutning som ingen i klassen forstår. Og heller ikke resten af depotet. Man burde som dommer have kigget indad og have erkendt at man selv havde begået en fejl, og ladet denne fejl komme Niels-Ejnar til gode.

Formel 5 klassen håber at der vil blive taget en god snak om procedurerne omkring disse situationer, fremadrettet og at man kigger indad og erkender at man har begået en procedurefejl, og derfor skylder Niels-Ejnar en undskyldning herfor.

Del denne nyhed:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Læs tidligere nyheder

Prøv en Formel 5!

Går du og overvejer at køre Formel 5? Nu har du muligheden!…..

Prøv en Formel 5!

Går du og overvejer at køre Formel 5? Nu har du muligheden!…..

da_DKDanish

7. afdeling af DM på FDM Jyllandsringen

2. til 3. oktober - Finaleløbet

Adresse: Jyllandsringen, Skellerupvej 38, 8600 Silkeborg

FDM Jyllandsringen track

6. afdeling af DM på Ring Djursland

18. september - Septemberløbet

Adresse: Amu-Centervej 2, 8560 Kolind

Ring Djursland track

5. afdeling af DM på Padborg Park

4. til 5. september - Night Race

Adresse: Flyvepladsen 10, 6330 Padborg

Padborg Park track

4. afdeling af DM på FDM Jyllandsringen

20. til 22. august - Grand Prix Danmark

Adresse: Jyllandsringen, Skellerupvej 38, 8600 Silkeborg

FDM Jyllandsringen track

3. afdeling af DM på Sturup Raceway

12. til 13. juni - Copenhagen GP

Adresse: Nötesjövägen 317, 233 91 Svedala, Sverige

Sturup Raceway track

2. afdeling af DM på Padborg Park

15. til 16. maj - Historisk weekend

Adresse: Flyvepladsen 10, 6330 Padborg

1. afdeling af DM på Padborg Park

24. til 25. april - Åbningsløbet

** AFLYST **

Adresse: Flyvepladsen 10, 6330 Padborg

Padborg Park track